Köpvillkor

Vid beställning av produkter via www.fjallans.se (”Webbshop”) gäller följande köpvillkor.

Allmänt

För att ett köp ska kunna genomföras krävs det att du accepterar köpvillkoren. När köpvillkoren accepteras förbinder du dig att följa dem i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av vår integritetspolicy.

När Fjällans Butik AB har bekräftat en beställning med en orderbekräftelse uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och Fjällans Butik AB, org. nr 559246-4639 (”Fjällans”).

Fjällans levererar till personer över 18 år som är bosatta i Sverige.

I händelse av att vår webbplats innehåller länkar till tredje parts hemsidor, eller material publicerat hos tredje part, är dessa länkar endast för informationssyfte. Eftersom Fjällans saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi därför inte för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar.

Beställning & Köp

Fjällans tar endast emot beställningar via vår webbshop.

Kunden måste vara minst 18 år gammal och bosatt i Sverige. Kunden måste även tillhandahålla korrekta uppgifter så som (leveransadress, e-postadress och telefonnummer).

När Fjällans tar emot en beställning skickas automatiskt ett e-post med orderinformation till din angivna e-post. Kontrollera din order så att allt stämmer, spara denna orderinformation för eventuella kontakter med vår kundtjänst om något inte skulle stämma.

Varor som ligger i varukorgen är inte reserverade förrän ordern är bekräftad av Fjällans via en orderbekräftelse.

Fjällans reserverar sig för eventuell slutförsäljning och lagersaldofel.

I händelse av att någon av de beställda varorna inte skulle finnas i lager stryks varan från din order. Fjällan reserverar sig för att varor som visas i vår webbshop kan utgå och för eventuella skrivfel i vår webbshop.

I undantagsfall kan det uppstå fel i kampanjer och priser, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra eller annullera din order. 

Fjällans kan inte garantera att färgerna som återges representerar de verkliga färger som produkterna har, då färger kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

Pris

Vid beställning gäller de priser som är angivna i vår webbshop. Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. 

Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat i varukorgen.

Priserna kan ändras och erbjudanden kan dras in när som helst.

Priserna som visas när kunden lägger sin order gäller under hela orderprocessen.

Rabatter, kampanjkoder, sänkt pris & rea

Fjällans kan erbjuda rabatt- eller kampanjkoder som kan användas i vår webbshop. Kampanjerna visas i varukorgen om kriterierna uppfyllts och eventuella rabattkoder anges i varukorgen. 

Rabattkoder är bara giltiga för ett köp och kan därefter inte användas igen eller föras över på returer, byten, reklamationer eller framtida beställningar. Fjällans kan inte lägga till en rabatt- eller kampanjkod på en redan lagd order, kunden ansvarar själv för att dubbelkolla så att kampanjen/rabatten är registrerad innan ordern skickas till Fjällans.

När sänkt pris eller rea förekommer på vår webbshop gäller priserna så långt lagret räcker. 

Priser, rea och erbjudanden kan skilja sig mellan vår gårdsbutik och vår webbshop.

När rabatt- eller kampanjkod presenteras anges instruktioner om hur dessa får användas och kombineras med varandra. Fjällan förbehåller sig rätten att, vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabatt- eller kampanjkoder, makulera kundens order. Fjällans ansvarar inte för rabatt- och kampanjkoder publicerade utanför Fjällans kanaler.

Betalning

Fjällans erbjuder ett flertal olika betalsätt i vår webbshop.

Klarna Checkout – Kunden kan välja mellan att betala senare, dela upp betalningen, betala med kort eller direktöverföring. Genom att lämna din information i kassan godkänner du Klarnas villkor.

Läs mer om Klarna och deras villkor och övrig information. All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

( Kommer snart! )
Swish – När du väljer Swish som betalningsalternativ fyller du i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, och slutför köpet genom att följa instruktionerna på skärmen. Betalsättet förutsätter att du har Swish samt BankID.

Leverans & Frakt

Fjällans leveranstider är 2-3 arbetsdagar efter det att orderbekräftelse skickats ut till kund. Leverans sker i de flesta fall i samarbete med fraktjakt.se. Undantag är små och lätta paket som får plats i brevinkast. Dessa levereras med Postnord. När kund mottagit leverans bör de kontrollera varorna så att allt stämmer med sin order. Om något är fel i leveransen ska du omgående meddela vår kundtjänst.

Har du frågor eller önskemål om ett speciellt fraktalternativ är du varmt välkommen att kontakta oss eller gör en notering i din order.

Fraktkostnad

Vid avhämtning i butik: Gratis

Kläder (spårbar försändelse): från 69 kr

Inredning (spårbar försändelse): max 399 kr
Fraktpris kan komma att ändras vid paketering av beställning då vi alltid jobbar för att ni som kunder ska få det bästa priset på frakt. Detta görs genom att kontinuerligt söka efter de bästa fraktpriserna genom fraktjakt.se.
Dock blir fraktkostnaden aldrig högre än 399 kr.

Retur

I butik

Du kan returnera din vara gratis till vår gårdsbutik i Ramsåsa. 

Vid retur måste följesedeln/kvittot för beställningen visas upp.

Återbetalning sker till det betalsätt som använts vid beställningen, om betalsättet var kortbetalning måste återbetalningen ske till samma kort.

Via post

Returkostnaden betalas av dig som kund. Vi hämtar inte ut paket där överenskommelse inte gjorts innan och löser inte ut paket som skickats till oss mot efterkrav/postförskott. Fjällans ersätter inte returfraktkostnader som uppstått på annat sätt. Därmed står kunden för transportrisken.

Återbetalning sker till det betalsätt som använts vid beställningen, om betalsättet var kortbetalning måste återbetalningen ske till samma kort.

När du returnerar varor, inkluderade i ett erbjudande, försvinner den rabatten om du inte uppfyller villkoren med de kvarvarande varorna. Rabatten räknas på de återstående varorna som du behåller efter returen.

Är ordern helt eller delvis betald med presentkort återbetalas beloppet på ett nytt presentkort.

Ångerrätt

När du som kund köper varor från vår webbshop har du en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot din beställning. 

Fjällans har rätt att avvakta med återbetalning till dess att vi mottagit varorna. Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till Fjällans utan oskäligt dröjsmål, under alla omständigheter inom 30 dagar. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att Fjällans mottagit returen.

Vid nyttjande av din ångerrätt

Du måste meddela Fjällans kundtjänst att du ångrar dig. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas paketerade väl och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas till Fjällans kundtjänst omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till Fjällans kundtjänst där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om Fjällans inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalas du för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

Outlösta paket

Levererade beställningar som inte hämtats ut från ombud inom fjorton (14) dagar återsänds till Fjällans. Om detta sker debiteras kunden en avgift på 395 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Fjällans administration av berörd beställning.

Beställningar som hämtas i butik har en liggtid på 10 dagar från det att du mottar din orderbekräftelse.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbshoppen att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbshoppen blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. 

För att kunna använda webbshoppen bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbshop används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Vår cookie policy I sin helhet

Personuppgifter

Genom att handla hos Fjällans accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Fjällans är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Vår integritetspolicy i sin helhet

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Köpvillkor uppdaterades den 4 februari 2022